In the business of theology it is hard not to be controversial - Jurgen Moltmann

Monday 17 September 2007

近事 :: recent bits

A new school year is starting.  There are the inaugural lecture by Oliver O'Donovan, the Start of Term Communion Service, among other things.  It also proves to be a good opportunity to catch up with old friends.  I've also met 3 ethnic Chinese new comers, respectively from Taiwan and Hong Kong.

.......................................

Oliver O'Donovan's inaugural lecture (13 Sept):

  • 'David Hume's Surprise:  "Is", "Ought" and the Transition of Reason to Faith'
    • Psalm 119 >> creative contingency:contains all the key words in the faith aspect of moral reasoning
    • Moral reasoning represented in a triangular model >> a universe of good - moment of possibilities of good - self awareness & faith

Start of Term Communion (14 Sept):Larry Hurtado:'... learning to love ...'

久未與新加坡隊詳談,難得那兩場聚會裡碰頭,跟T和E東南西北了兩大番,暢快。他們一個研究蘇格蘭神學泰斗托倫斯,一個研究清教徒神學,進入論文後段,終於也要面對contextualisation的問題了。

來了幾位華裔新同學,先是上月已經到步找房子、台灣經美國范德標來的SW研究古教父,還有香港來的兩位中神畢業高材生,有DP讀巴特的倫理學,JL跨學科搞經濟與神學。

這幾位新同學,部份可能比較有錢,到步沒多久就到Ikea買家具。我來了愛丁堡三年零五十周,從來不知道Ikea在哪裡,還是有勞他們指點。

在工作間與我一板之隔的右鄰Daniel,近期經常比我早到晚走。某夜我十二點多離開,他還在,第二天下午我到場,他又在,忍不住問他,Did you leave last night?Daniel應該是與我同期來愛丁堡的,可是他已經數不清楚自己到底讀了多久,要我提他。他的論文有關韓國教會的宣教歷史,正在寫last chapter (未計conclusion),我也是,不過他是最後衝刺埋尾,我是磨來磨去還在草擬階段。

另一板的左鄰是與我同組的Amy,她準備一二月間回Michigan從前工作的小研究中心掛單,閉關半年把一直以來的草稿散件組織成完整的論文,順便找工作。麥佐人老師知道她的計畫後大為緊張,說,喂你咁樣未寫完走人好易爛尾個播;於是,她先要在明年初交出整份論文各章的詳細草稿,近期就正在一口氣要完成兩章,常常是黃昏才現身,開夜班。

話說回來,Amy那個掛單研究中心,每月有津貼有屋住,半年讓她研自己的究寫自己的作,好筍,比這個只有名譽的副研究員好多了。This disproves the Cantonese idiom that there won't be such a big toad jumping in the street。There are, obviously, but just do not exist in my part of the world。

2 comments:

Anonymous said...

中神來的兩個高材生?

一個係我同班同學,當年佢已經比我哋封咗做助教,事緣上堂break時,老師好忙,唔招呼得咁多,所以問唔倒老師的同學,會去問佢.

至於另一個是誰呢?好好奇哩!

Yam 飲者 said...

珊珊:
你的助教應該就是說話比較多那位吧?另一位(聽助教說)是比助教再高材一點的,不過(聽說)比較沉默低調,你大概沒留意她了。
還有,你助教說不知道你再度離開前任機構之後有何動向,可否通報一下?