In the business of theology it is hard not to be controversial - Jurgen Moltmann

Friday 11 May 2007

神學趁熱鬧

Ben同學找來這個『你似那個神學家』小測驗,他的這個朋友這個朋友都做了。

我也來趁趁熱鬧吧。


You scored as Jürgen Moltmann. The problem of evil is central to your thought, and only a crucified God can show that God is not indifferent to human suffering. Christian discipleship means identifying with suffering but also anticipating the new creation of all things that God will bring about.

Jürgen Moltmann


100%

John Calvin


53%

Paul Tillich


47%

Augustine


33%

Friedrich Schleiermacher


33%

Charles Finney


33%

Karl Barth


13%

Martin Luther


0%

Jonathan Edwards


0%

Anselm


0%

Which theologian are you?
created with QuizFarm.com


跟去年曾經做過的另一個類似的『你的神學立場』小測驗,這個來得比較簡單直接,結果也predictable(做的時候已經估到大概結果),也不會太嚇人。(上回那個,我做完之後思前想後,終於按下不表,費事要學劉建明督察那樣說:「嚇親你呀?唔好意思。」)

小小遊戲當然不能作準,說我是100% Jurgen Moltmann 真是笑死(雖然係都唔錯),其實可能因為我(至今依然)堅持『終末論/末世論』(eschatology)應該是基督教神學的核心而非結尾的一個appendix。

只是,小測驗給我的Paul Tillich 成份這麼高,有點意外,也許是出於內心深處的存在主義哲學陰魂不散;而Karl Barth 成份低得驚人,肯定不是實況,只不過反映了我對(新)正統系統神學那份故意的反叛罷了。

No comments: