In the business of theology it is hard not to be controversial - Jurgen Moltmann

Monday 4 August 2008

神學博士路遙遙(玖):: long road to theological doctorate (9)

時機的問題     a matter of timing

Over the past few decades till today, most ethnic Chinese theologians from East and Southeast Asia who pursue doctorates in western countries are between 30 and 40 years of age.  This is indeed an excellent timing in terms of a person's life journey.  (1) One should be experienced enough with life to face the various challenges of doing academic theology.  (2) One is still relatively free to go around, when pressures from family expectations are not yet that conspicuous (both from kids and parents).   There is of course the high price of putting down one's career when it is picking up speed.

.....................................

清楚自己為甚麼要讀神學博士,也確定自己的能力、性格、信仰氣質等等都適合之後,甚麼時候實踐這個偉大計劃好呢?

這個問題當然不能一概而論,但卻不得不參考近三十多年來的群體智慧。從我有限的觀察,過去和近年從東亞/東南亞西遊取經讀博士的華裔神學人,年齡大都介乎三十出頭到四十之間。似乎三十多歲的確是神學人讀博士的黃金歲月。

一般來說,人到了這個階段大概已經有一定的人生閱歷和工作經驗,應該足以避免過份象牙塔的思維;那些累積下來的人生歷練,也會造就對世界、對信仰一套相對地穩定的看法,應該不至於在鑽研學術的過程裡給衝擊得不知所措。

何況神學學術研究講求衝刺/爆炸力與沉著/定力的平衡,年紀較輕可能未夠成熟,也許爆炸力有餘而定力不足;過了那個年紀,成熟的定力很夠了,又恐怕精神體力吃不消。

還有一點是家庭狀況的時機問題。三十多歲,你或許仍是單身的,不是單身也可能未有/沒有小孩,或者小孩尚小,可以讓你隨意帶他們到任何地方。另一面,有幸父母還在的話,年紀也不會太大,健康大概還可以,你大致上還可以放心遠行數載。再過五年十年,小孩正值追求自主的時期,年邁父母的身體警號頻頻,面對上下兩代的家庭責任,更難安心離家。

問題是,三十多歲對不少人來說,正是個人事業與經濟條件急速向上攀爬的時候,在教會工作的,事奉也日見得心應手站上重要位置,要毅然放下離鄉別井埋頭苦幹,『甘於寂寞,專心研究一個問題』(again,a la 楊牧谷 via 李思敬),代價實在高昂。

只是,如果錯過了這個階段,恐怕代價更為高昂,而且只會愈遲愈高昂。

如果閣下部署讀神學博士的時候已經年過四十,除非你已經有明確落實的去向/出路 —— 譬如你是某學府的儲備師資(faculty reserve),或者你早已獲得某學府虛位以待,或者你根本是某大教會/宗派/機構『包起』的,那作別論 —— 否則的話,我勸你在正式行動之前還是要三十個三思。因為讀完之後,你在很多人眼中已經『年事已高』,下一步的出路會特別困難,除非你自信有其他過人的獨特條件,令人可以『掩面不看』你的年紀。

3 comments:

Methodist 1975 HK said...

飲者

有你在此,熱鬧多多!

Thank you. When are you coming back to HK? We expect you here in October.

袁小萍

Methodist 1975 HK said...

Oh, I just learned your're wounded in July from the Blog.

袁小萍

Yam 飲者 said...

袁小萍: thanks for coming by. You can post your responses (comments) on the particular post(s), no need to put all of them on the newest one.