In the business of theology it is hard not to be controversial - Jurgen Moltmann

Tuesday 27 May 2008

歸途上 :: a nomad at home

I spent the last few weeks back home in Hong Kong after submitting my thesis.  This was to be the beginning of my formal / final re-entry into this native place of mine.  Everything should be familiar and yet was so unfamiliar.  The ambivalence was beyond expression, and has made me even more quiet than usual.

......................................

留在香港幾個星期,明天一早又要離開了。

這趟回港,跟過往幾年都不一樣,不能再是過客般的短暫停留,而是要開始準備正式回鄉了。

帶著完成論文的產後抑鬱,面對著不知如何開始構想的未來,回到這塊本來不能說陌生但其實已經變得很不熟悉的地方,滋味往往超越了我的表達能力。我近期少寫網誌,而且言語不多,主要都是這緣故。

一個多月前交了論文之後,原打算好好的回顧自己讀博士的歷程,和重新啟動那個放下已久的 『神學博士路遙遙』系列,而且兩樣都開了頭,寫了少許,卻是無法繼續,腦際空蕩蕩的。

在香港,街頭和地鐵 (噢,應該是 「港鐵」)的人潮當然叫我不知所措,食肆的餐牌要看很久,電視劇的 (粵語)對白聽不懂,英文台新聞記者的美國口音聽得渾身不自在,經過龍翔道不見了亞洲電視大廈嚇了一跳 ......  。

這一切,其實都不過是無關痛癢的小事,卻也反照出我歸途上的焦躁;說出來,也沒甚麼好說,人家大概也覺得我多餘、講野。

遇上連串的災難消息 —— 緬甸超級風災,香港西貢車禍 (現場就在我家附近),四川地震,令我更加無言。如果說 「百感交雜」,那是太輕描淡寫了。

幾個星期日回到自己原屬的教會,有份說不出 (也不大敢說出來)的不自在,是一種 「不知如何自處」的感覺。畢竟,我已經很久沒有在這裡出現了,也很久沒有參加過任何華人教會,沒有出席過講粵語的聚會,沒有參與更正教的主日崇拜 ... 。對一切,不能說陌生,但其實已經不大習慣。

關於在香港的過去這幾個星期,還出現過很多本來想記下來的感觸和思緒,都在彈指之間流失了。

6 comments:

Anonymous said...

回來已兩年多的我跟你有著似樣的感受, 我對這城, 沒有一點家的感覺, 也不會有家的自在。

在香港,街頭和地鐵 (沒錯是 「港鐵」, 但我想自己這輩子也改不了口)的人潮叫我絕對不知所措,食肆的餐牌要看很久也找不到想吃的,粵語電視劇完全看不明......

你的焦躁絕不多餘, 因我每天仍在這情緒中過日子。

然而, 我所愛的仍是那麼值我所愛。變不變樣, 也是如此。高興與你一聚, 希望你也是一樣。

Anonymous said...

飲者:

番左應該搵北海幫駐港代表聚聚。
我電話________。(號碼已由網主刪除)

狄龍

[原貼出時間:29/5/08 10:06am]

Yam 飲者 said...

海素:
是的。謝謝分享 (這裡的和一聚的)。

大佬:
哎呀...er...噢...衰左。
請恕晚生不識台舉,我回港時,駐港代表正赴台講學,之後竟然又未有積極設法聯繫,竟致錯失時機。
我看到大佬留言之時,已經身在北海旁了,才驚覺尚未一聚。
來日凱旋回歸,定必專程拜候。
(另:為保障閣下私隱,我把你的電話號碼刪掉了。)

Anonymous said...

Hello Yamje,

Congrats that you have already submitted your PhD (or ThD?) thesis! If you happen to visit London in the forthcoming future, you are very welcome to visit me. I am happy to take you around London, or we can just meet up for tea, as you like.

Btw, what will you do when you return to HK? Will you teach in a university or seminary?

Yours sincerely,

Isaac

Yam 飲者 said...

Haha, thank you Isaac. If I come over to London any time, I'll surely get to meet you.
My degree is a PhD. In fact I don't think the ThD is conferred in the UK at all. As for the future, I don't yet know. My preference is for academic research, and I MIGHT have the opportunity to teach some courses in a university over the coming year.

Anonymous said...

Post-submission syndrome? Wish u're recharged now and have a great summer before ur new job (any idea?) How long will u stay in Edin?

It'd be a great loss if u're not going to finish ur 『神學博士路遙遙』系列. May be u can add something like study skills, personal reflection on these years of studying...to make a book, like, 讀書這玩意兒 by 楊牧谷 or 眞貌重尋: 教會歷史研究導引 by KK Ng.

Alan